Thursday, August 13, 2009

Melentur buluh biarlah dari rebungnya

HAKIKAT pentingnya bahasa Inggeris dalam membangunkan kerjaya masa depan, mendorong Roziana Jamal, 24, berusaha tanpa jemu mendidik anak-anak dari luar bandar mempelajarinya sejak di awal usia kanak-kanak lagi.

Beliau yang bertugas sebagai pembantu di Pusat Bahasa Inggeris di Kampung Melayu Panchor, Pagoh itu mengajar seramai 70 murid berusia lima hingga 10 tahun dari kampung sekitar termasuk Grisek, Sri Tanjung, Semasih, Sungai Renggam, Terus dan Seri Alai.

Mereka dibimbing tiga hari seminggu mengikut kumpulan umur dengan pembelajaran dua jam setiap sesi. Yuran RM3 dikenakan bagi setiap murid berumur lima hingga enam tahun manakala RM6 bagi yang berumur tujuh hingga 10 tahun.

Pusat kendalian Yayasan Nurul Yaqeen di bekas tapak balai raya itu, yang dipercayai satu-satu seumpamanya dibuka di Johor telah beroperasi sejak 10 tahun lalu, hasil cetusan idea Ahli Parlimen Pagoh, yang kini Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin. Gambar oleh Hairul Abu Bakar - Jelajah Johor 2009 zone B

No comments: